søndag 10. juni 2012

Grønne fingre???

Svigermors Peon lever videre- så uenderlig vakker
Jeg har ALDRI hatt grønne fingre. Mine planter dør før de har levd. Derfor er jeg god på avskårne blomster eller selvplukkede... for den saks skyld. For det liker jeg. Har alltid likt. Å plukke blomster selv. Pynte opp hjemme, eller ta med og gi bort. Ingenting er som selvplukkede blomster fordi man legger arbeid og sjel i det. Jeg setter også like stor pris på å pynte inne, som å pynte ute. Uten at det er spesielt mye rosa og feminint, av den grunn. Det er ikke den fargen som er pynt for meg. Jeg er glad i gjenbruk og videre bruk.



Lyslykter som vanligvis henger er lagt på benken



Turkise boller med strandfunn
Derfor flytter jeg deler av inne ut om sommern. Vi har tak og da har jeg muligheten. Med puter og lykter og lukten av sommer fra skjellene og sneglehusene jeg plukket i fjor. Når jeg ikke plukker blomster, plukker jeg stener og skjell. Jeg vet ikke hvorfor, men det har i grunn alltid vært sånn. Det er min pynt. Når høsten kommer tar jeg dem inn igjen- i skåler- på kjøkkenbordet og på badet. På tross av mangel på grønne fingre inne- er de lysegrønne ute. Jeg har blitt god på potter og bedd. Eller så er det sånn at jorda i beddene etter min svigermor alltid har vært god. For noe gammelt og for noe nytt. Bare pottene får vann lever de, og i år er det vakrere enn noen gang å stå opp på mårran en helg og tasse ut på verandaen fordi det bugner av blomster og farger.

Hortensia- en av mine favoritter
Stemor som renner over i sinkpotter














Foran i beddene gror en knallrosa peon. Det siste min svigermor så før hun ble sendt til sykehus for tre år siden. I dag har jeg vært på graven hennes med flere- for at hun skal "se" at jeg tar vare på den. Ved siden av vokser stokkroser. Avleggere fra hagen til byens flotteste blomsterhandler. De er opprinnelig fra København og jeg gleder meg til å se den kraftige blomsten blomstre. To tomatplanter vokser etter ompotting. de er fra en kollega av Robin. De hadde sådd for mange og hadde ikke plass til alle og defor var noen av oss heldige i å få!

Tomatplanter som noen andre har tatt seg av fra de var frø

Jeg har i grunn sansen for det også. Hvis man har store flotte planter- hvorfor ikke dele dem med seg? Akkurat nå er jeg på jakt etter rabarberaplanter eller andre stauder som tåler tynn jord og naturtomt. Fordi rabarbera har barndomsminner. Fra farmors hage. Medsukkerkopp. Duppe. Spise. Jeg vil gi mine egne barn de samme minnene!


En skål med snegler og skjell fra i fjor, blandet med lys og sjøstjerner i gips

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar